Ove godine, imala sam zadovoljstvo gledati preko četrdeset umjetnički uzbudljivih predstava koje su imale mnoštvo zajedničkih točaka, a opet svaka je donosila neki svoj svijet na scenu – važan, autentičan i drugačiji. Pa je tako bilo mnogo predstava koje su se vratile antičkim tragedijama, klasičnim komedijama i dramama te kultnim romanima dajući im neku novu generacijsku perspektivu – prije svega jednu buntovničku koja se obračunava sa autoritetima raznih vrsta. Neizmjerno mi je uzbudljivo bilo primijetiti da se u više predstava mladi poigravaju s društveno nametnutim stereotipima, te u izvedbenom smislu brišu granice između roda i spola. Nažalost, primjetno je da su dominirale teme nasilja i represije bilo da govorimo o poziciji žene ili pak o različitim kategorijama manjina. Više predstava djelilo je atmosferu i teme besmisla, rutine, užurbanosti i kakofonije površnog društva koje traži brze recepte za svaku vrstu problema, otvarajući tako važno pitanje mentalnog zdravlja i glasova mladih ljudi koji traže pomoć, ali ih nitko ne čuje. Nekoliko predstava bavilo se pitanjem uticaja umjetne inteligencije na našu budućnost, a u kojima su se brisale granice između medija, te je termin „igrati“ dobio sasvim novo značenje. Za kraj, zanimljivo je primijetiti i da imamo sve veći broj autorskih projekata u kojem mladi sami kreiraju izvedbeni tekst temeljen na vlastitim životnim iskustvima ili dokumentarnim materijalima, kao i predstava u kojima dominira pokret kao glavno sredstvo izražavanja.
Stoga je zaista bilo teško izabrati samo šest predstava koje će na najbolji način utjeloviti ono što je festival i njegova uloga u razvoju srednjoškolskog teatra – a to je ponuditi raznolike umjetničke estetike i autentične glasove, prepoznati kvalitetan dramsko pedagoški rad s mladima i donijeti pregled najvažnijih tema o kojima mladi u ovom trenutku imaju potrebu govoriti.
Ovogodišnju selekciju čine:
“THE FALLIBILITY OF MAN”, režija: Kinga Szent-Ivány, Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium – NNÁ, Budimpešta, Mađarska
„SERGEJ I NJEGOVE SJENE“, režija: Iva Milley, Zagrebačko kazalište mladih/Učilište, Zagreb, Hrvatska
„PAKLENA POMARANDŽA“, režija: Sandra Maksimović, Kulturociklin i KCK, Kruševac, Srbija
“PROGOVORI”, režija: Oriana Kunčić, Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku – Damski studio “Ivana Jelić”, Šibenik, Hrvatska
“THE OCTOPUS IS SLOWLY CRAWLING BACK INTO ITSELF”, režija: Lara Nia Matos, Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana (SVŠGUGL), Ljubljana, Slovenija
“OSLOBODITE UMJETNIKE”, režija: Nick Teunissen, JU Bosansko narodno pozorište Zenica, Zenica, Bosna i Hercegovina
U svim predstavama mlade izvođačice i izvođači, na različite načine, tragaju za sobom, za nadom, za boljom budućnosti, za cjelovitom slikom fragmentiranog svijeta u kojem živimo…
Pozivam vas da nam se pridružite na 11. Juventafestu kako bismo zajedno pokušali pronaći barem neke odgovore na pitanja koja nam mladi postavljaju sa scene.
Emina Omerović, selektorica Juventafesta